понеделник, 2 април 2012 г.

Ръката и реалния свят

Напоследък имах доста въпроси от родители защо в Монтесори средата се набляга на играта/работата с реално съществуващи предмети и обекти и затова реших да напиша този пост. Според Д-р Мария Монтесори през първите 6 години от живота си детето изследва и изучава света около себе си. Малките деца развиват разбиране за заобикалящата ги околна среда чрез конкретни преживявания, манипулирайки реални обекти и предмети и използвайки всичките си сетива, за да усетят по-пълно всичко заобикалящо ги. За Мария Монтесори ръката е основен орган на човешката интелигентност и инструмент на ума, направлявайки го чрез изследване и изучаване. И тъй като през първите 6 г. от развитието си в мозъка на детето все още не се е развила способността да се прави разграничение между реално съществуващи обекти и измислени такива, за да не се объркват представите и възприятията на детето, е необходимо то да се обучава чрез опитност в конкретна реалност. Използването на фантастични и въображаеми игри се оставя за втория период от развитието на детето между 6 и 12г., когато способността за абстрактно мислене е развита и след като реалността е вече опозната.
А за приказките М.Монтесори казва: "Приказките са изключително важна литература. Ако можех, бих направила събрана колекция на всички приказки по света, за да могат възрастните да се запознаят с тях... Това са красиви малки истории за деца, но тяхното място не е по време на концентрацията върху работа." (Maria Montessori, The Child, Society and the World. p. 46)
А от личен опит мога да споделя, че залитането във всяка една крайност не води до положителни  последици, а вече има и много интересни детски книги с реални истории и герои, които освен, че запазват задушвения момент на четенето на книжка, предават и знания за околния свят.
Желая ви прекрасни мигове, изследвайки и изучавайки света с вашето дете!
.

2 коментара:

  1. Мира, много интересна публикация :) Може ли да препоръчаш интересни детски книги с реални истории и герои, за които споменаваш? Кои от тях са подходящи за възрастта 3-4 години?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много се радвам, че публикацията ти е била интересна. Под реални герои имам в предвид, ако се разказва за животни те да са изрисувани по начина, по който реално изглеждат, а не слонът да е розов например, а реални истории пък са например истории, свързани с разкази за природата, света, космоса и др. факти и неща от действителността. На български мога да препоръчам някои книжки на издателство Фют: тези от поредицата Защо зайчето има толкова дълги уши?, първите тематични енциклопедии от поредицата Светът около нас, поредицата Петсън и котето Финдъс, Мило пате, хайде скачай във водата и същата за зайчето; на издателство Пан хубави са книжките: книжни въртележки, поредицата, в която е Децата на животните, поредицата Знайко; на издателство Златното пате: Дивите животни в Б-я, Моята първа енциклопедия за животните и на издателство Грифин: Малката червена кола си търси дом и други подобни образователни книги. Приятно четене:)!

      Изтриване